Uczniowie z nagrodamiNarodowy Program Rozwoju Czytelnictwa realizowany był w oddziałach przedszkolnych przez cały rok szkolny 2022/2023. Do końca grudnia 2022 r. dokonano zakupów nowości wydawniczych i prowadzono działania rozwijające zainteresowanie książką, akcje promujące czytelnictwo kontynuowano do czerwca 2023 r.

Szkoła na realizację programu otrzymała wsparcie finansowe w kwocie 3125 zł, z czego na zakup nowości wydawniczych przeznaczono 2700 zł, a na realizację działań promujących czytelnictwo 425 zł. Przed zakupem książek przeprowadzono wśród rodziców, wychowawców i dzieci diagnozę potrzeb czytelniczych. Zasięgnięto także opinii bibliotekarzy z Miejskiej Biblioteki Publicznej w Józefowie. Na tej podstawie sporządzono listę planowanych zakupów. Wśród nabytków znalazły się tradycyjne książeczki papierowe, książeczki sensoryczne, elektroniczne i dźwiękowe. Łacznie zakupiono 171 pozycji rozwijających sferę poznawczą, emocjonalną, społeczną i estetyczną dziecka. Zakupiono m.in. książeczki poświęcone popularnym zawodom, historyjki terapeutyczne ukazujące sposób radzenia sobie z problemami i uczuciami, popularne bajki  i baśnie, zbiory wierszyków. Wszystkie książki - wydane bardzo starannie i dostosowane do zainteresowań i potrzeb dzieci - sprawiały, że najmłodsi czytelnicy chętnie po nie sięgali. Szczególnym zainteresowaniem dzieci cieszyły się zwłaszcza książeczki sensoryczne, dźwiękowe i wydania poświęcone przyrodzie oraz zwierzętom domowym. Oprócz tych książeczek zakupiono także 78 pozycji na nagrody w konkursach promujących czytelnictwo.

W ramach programu, oprócz zakupu nowości wydawniczych, zrealizowano różnorodne działania służące promocji czytelnictwa:

  1. Zakupione nowości wyeksponowano w widocznym miejscu na regale w bibliotece szkolnej. Przez cały rok szkolny przygotowywano w bibliotece wystawy tematyczne dla dzieci. Zakupione pozycje wzbogaciły także kąciki czytelnicze w salach oddziałów przedszkolnych.
  2. Wszystkie dzieci korzystały z zakupionych nowości w szkole, książeczki wypożyczano przedszkolakom również do domu.
  3. Przez cały rok szkolny odbywały się zajęcia pod hasłem: Dzisiaj posłuchamy o... - czyli codziennie czytamy literaturę.
  4. Przeprowadzono cykl zajęć na temat zawodów z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej i nowo zakupionych książek.
  5. Zorganizowano spotkanie dzieci z przedstawicielami różnych zawodów.
  6. Podczas zebrania z rodzicami wygłoszono pogadankę : "Dlaczego warto czytać dziecku?", zebrani otrzymali także broszurkę dotyczącą tego tematu. Ważne treści zwiazane z promocją czytania znalazły się również na gazetce przy drzwaich wejściowych do szkoły.
  7. Przygotowano akcję czytelniczą "Poczytajmy razem", w którą włączyli się rodzice dzieci.
  8. Przez cały rok szkolny realizowano ogólnopolski projekt edukacyjny "Co słonko widziało - na dziecięce kłopoty… Brzechwa".
  9. Z okazji Narodowego Czytania przygotowano dla dzieci fragmenty ballady "Powrót taty" Adama Mickiewicza, którą przeczytali członkowie Klubu Przyjaciół Biblioteki.
  10. Zorganizowano dla przedszkolaków imprezę czytelniczą z okazji Dnia Głośnego Czytania.
  11. Członkowie Klubu Przyjaciół Biblioteki czytali cyklicznie (raz w miesiącu) dzieciom książeczki i wierszyki. Czytanie połaczone było ze wspólnymi zabawami ruchowymi i ćwiczeniami np. w uważnym słuchaniu, uczeniu się fragmentów na pamięć, rozwiązywaniu zagadek. Podczas spotkań wykorzystywano przygotowane własnoręcznie pomoce, np. rekwizyty, plakaty, kukiełki.
  12. W bibliotece szkolnej przeprowadzono kilka zajęć pod hasłem "Zaczarowany świat książek" z wykorzystaniem nowości wydawniczych zakupionych w ramach NPRC.
  13. Dzieci z grup przedszkolnych uczestniczyły wspólnie ze wszystkimi w ogółnopolskiej akcji "Jak nie czytam, jak czytam".
  14. Promocji czytelnictwa służyły także konkursy plasyczne: "Mój przyjaciel Miś" oraz konkurs na najpiękniejszą ilustrację do ulubionej książeczki. Wzięły w niej udział wszystkie dzieci.
  15. Wszystkie przedszkolaki przystąpiły także do konkursu czytelniczego "Mój pierwszy dzienniczek książek". Był on skierowany do dzieci i ich rodzin. Dzienniczki do uzupełnienia zostały przygotowane przez członków Klubu Przyjaciół Biblioteki. Starsi uczniowie poprowadzili także zajęcia, podczas których wypełniono wspólnie pierwszą stronę.

Za udział w konkursach dzieci zostały nagrodzone książeczkami kupionymi w ramach programu.

Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa przebiegała zgodnie z harmonogramem. Wzbogacenie biblioteki o piękne i ciekawe pozycje spowodowało wśród najmłodszych czytelników wyraźny wzrost zainteresowania książką i biblioteką. Dzieci z oddziałów przedszkolnych miały możliwość uczestniczenia  w ciekawych zajęciach, akcjach i konkursach; wzbogaciły swoją wiedzę, rozwinęły umiejętności i wyobraźnię, poznały także starszych kolegów. Realizacja programu zintegrowała środowisko szkolne i lokalne wokół wspólnych działań promujących czytelnictwo. Dzięki działaniom podjętych w ramach  programu wypracowano nowe  i atrakcyjne dla dzieci formy pracy, które zostaną wykorzystane także w następnych latach.

Realizujący program: Joanna Kraska, Ewa Rogowska-Mazur, Natalia Puniak.

Galeria przedstawia dzieci z oddziału przedszkolnego podczas realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Sprawozdanie z realizacji NPRC Sprawozdanie z realizacji NPRC Sprawozdanie z realizacji NPRC
Sprawozdanie z realizacji NPRC Sprawozdanie z realizacji NPRC Sprawozdanie z realizacji NPRC