W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klasy II Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Majdanie Nepryskim pod opieką wychowawczyni pani Małgorzaty Bednarz realizowali innowację pedagogiczną "Czytam z Klasą - lekturki spod chmurki", ogólnopolski projekt czytelniczy wspierający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III autorstwa pani Honoraty Szaneckiej. Celem innowacyjnego projektu było pogłębianie zainteresowań czytelniczych naszych uczniów, poprzez aktywną działalność edukacyjną.
W grudniu uczniowie ukończyli realizację I modułu pt. "Podróże małe i duże", w którym wykonali nastepujące działannia związane z omawianą lekturą Łukasza Wierzbickiego "Afryka Kazika":
- Wspólne czytanie ksiązki w klasie i uzupełnianie lekturnika,
- Wykonanie plakatu zachecającego do przeczytania ksiązki i zaprezentowanie "Afryki Kazika" młodszym kolegom. Śpiewanie piosenki w języku Suahili.
- Zorganizowanie Klasowego Dnia Postaci z Bajek.
- Praca z programem Miasto Zawodów. Poznawanie zawodu podróznika. Rozmowa online z pania Anią - poznawanie Gruzji, Irlandii, Szwajcarii. Wskazywanie tych państw na mapie.
- Pakowanie torby podróżnika.
W II module pt. "Naukowy zawrót głowy" uczniowie wybrali do przeczytania książkę Agnieszki Frączek "Rany Julek, o tym jak Julian został poetą", której fragmenty przeczytaliśmy w klasie. Następnie wykonali takie działania:
- Uzupełnili zadania w lekturniku oraz poznanali postaci poety Juliana Tuwima.
- Lekcja - zabawy podwórkowe dawniej i dziś.
- Wykonanie komiksu do lektury, sluchanie wierszy: "Bambo", "Lokomotywa", "Słoń Trąbalski".
- Dzień Pieknego Czytania wierszy Juliana Tuwima, po którym wszystkie dzieci otrzymały dyplomy i słodkosci.
- Wykonali gazetkę zachęcająca do przeczytania lektury oraz wierszy Juliana Tuwima. Prezentacja wierszy przedszkolakom.
- Poznawanie pracy nauczyciela, zabawa w pytania z kapelusza.
Moduł III - "Na ratunek"
- Wybralismy i przeczytaliśmy lekturę Cz. Jancarskiego "Jak Wojtek został strażakiem", uzupełnianie lekturników.
- Poznanie zawodu strażaka - wycieczka do Muzeum Pożarnictwa w Oseredku.
- Wykonanie plakatu zachęcającego do przeczytania ksiązki "Jak Wojtek został strazakiem" oraz poznawanie atrybutów strażaka.
- Nauka udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.
Podczas omawiania lektur wszyscy uczniowie byli bardzo zaangażowani i starali się dobrze wykonać swoje prace. Zadania, które wykonali pozwoliły doskonalić technikę głośnego czytania nowych tekstów, przypomnieć części mowy, rozwijać umiejętność samodzielnego redagowania opowiadania, rozwijać wyobraźnię i zdolności plastyczne oraz pomysłowość i inwencję twórczą.
Taki sposób omawiania książek jest bardzo ciekawy i pozwala uczniom lepiej przeżyć i zrozumieć co autorzy chcieli przekazać oraz na długo zapamiętać ich treść.
Wszystkie te działania dostarczyły naszym uczniom wiele radości, przyjemności. Wpłynęły na rozwój zainteresowań czytelniczych i kreatywności. Bardzo dziękujemy autorce projektu pani Honoracie Szaneckiej za możliwość udziału w bardzo ciekawym projekcie.