"Ziemia nie należy do człowieka, człowiek należy do Ziemi. Cokolwiek przydarzy się Ziemi, przydarzy się człowiekowi.
Człowiek nie utkał pajęczyny życia – jest on niteczką w tej pajęczynie. Jeżeli niszczy więc pajęczynę, niszczy samego siebie".
Seattle (Si’ahl) wódz plemienia Duwamish

Dzień ZiemiOd 1970 r. na świecie, a od 1990 r. w Polsce, obchodzony jest Dzień Ziemi - święto, którego głównym celem jest uświadomienie mieszkańcom naszej planety konieczności dbania o stan środowiska naturalnego. Także w szkołach odbywają się w tym dniu różne działania i akcje promujące zachowania proekologiczne. W tym  roku uczniowie poszerzali swoją wiedzę dotyczącą stanu środowiska i form ochrony przyrody na lekcjach z przedmiotów przyrodniczych.

W ramach zajęć z geografii w klasach V-VII uczniowie prezentowali przygotowane informacje dotyczące Dnia Ziemi oraz rozwiązywali quiz, sprawdzający ich wiedzę na temat jego obchodów, wybranych form ochrony przyrody na Roztoczu, recyklingu, najbardziej szkodliwych zanieczyszczeń, źródeł energii elektrycznej. Wyniki quizu były zróżnicowane. Najlepiej poradzili sobie uczniowie klasy VI: Weronika Lal, Wojciech Haczykowski, Małgorzata Basińska, Martyna Oleszczak i Jakub Rabczyński, a także klasy VII b: Kacper Przytuła, Miłosz Przytuła i Aleksandra Kudełka. Dla wielu osób pytania okazały się trudne, co skłania do dalszej systematycznej i wytrwałej pracy nad rozwijaniem świadomości ekologicznej młodych ludzi.

Na lekcji przyrody uczniowie klasy czwartej przekonali się, że wystarczą małe zachowania wykonywane codziennie przez miliony ludzi na całym świecie, aby ocalić naszą planetę. Do najbardziej popularnych i najprostszych zadań sprzyjających ochronie środowiska należą m.in.: segregowanie śmieci, oszczędzanie wody i prądu, korzystanie z toreb wielokrotnego użytku czy jazda rowerem zamiast autem.

Podczas lekcji biologii klasy siódme również zgłębiały tajniki zagadnień proekologicznych przechodząc przez kolejne zagadki i łamigłówki ukryte w Escape room stworzonym w aplikacji Genially, a także sprawdzając swoją wiedzę na temat zachowań sprzyjających naszej planecie rozwiązując krzyżówkę  w aplikacji Wordwall.

WebinariumPonadto uczniowie starszych klas uczestniczyli w Webinarium przygotowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska na temat ochrony klimatu.

Żyjąc w czasach kryzysu klimatycznego, w obawie o naszą przyszłość, skłaniamy się do podejmowania kroków, które będą lepsze dla naszego środowiska. Takim pierwszym i właściwym krokiem jest rozpoczęcie zmian od siebie. Podczas tego Webinarium prowadząca wyjaśniła kwestie zmiany klimatu i ochrony środowiska. Uczniowie uzyskali kilka cennych wskazówek dotyczących podejmowania indywidualnych działań. Dowiedzieli się również jak mądrze kupować żywność, aby jej nie marnować, czy też jak moda wpływa na klimat i środowisko, jakie szkodliwe substancje mogą znajdować się w naszych ubraniach. Kolejny raz uczniowie mieli także okazję zweryfikować swoją wiedzę rozwiązując quiz umieszczony na stronie ministerialnej.

Webinarium będzie dostępne na stronie lekcjezklimatem.pl do czerwca br., tak aby każdy mógł się zapoznać z materiałem w wybranym przez siebie czasie. Mottem naszych działań niech będą słowa Arystotelesa: "Nadszedł czas, aby zrozumieć, że przyroda bez człowieka będzie istniała, ale człowiek bez przyrody nie."

Elżbieta Olędzka, Monika Basińska-Lal, Renata Kusztykiewicz