ULOTKA INFORMACYJNA DLA RODZICÓW DZIECI Z WADĄ WYMOWY
Drogi rodzicu!
Jeżeli u Twojego dziecka stwierdzono wadę wymowy, motywuj je do korzystania z zajęć logopedycznych. Ty także powinieneś pomóc córce/synowi pamiętając o tym, że terapia ta ma miejsce nie tylko podczas zajęć logopedycznych.
Skuteczność terapii ściśle uzależniona jest od współpracy rodziców z logopedą!
I tylko wówczas, gdy współpraca ta ma rzeczywiście miejsce - terapia przynosi rezultaty.
Wskazówki dla rodziców dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną:
- Bądź w stałym kontakcie z logopedą, aby na bieżąco pozyskać informacje o stanie mowy swojego dziecka.
- Dopilnuj, aby dziecko systematycznie i aktywnie uczęszczało na zajęcia logopedyczne.
- Pracuj z dzieckiem w domu poprzez utrwalanie materiału zawartego w zeszycie lub na kserokopiach i ćwiczenie z dzieckiem przed lustrem.
- Pomóż dziecku w domowych zajęciach, aby mogło pracować w atmosferze spokoju.
- Chwal swoje dziecko nawet za minimalne osiągnięcia, co znacznie zmobilizuje je do wysiłku.
- Chwal i nagradzaj dziecko nie tylko za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla was obojga.
BĄDŹ ŻYCZLIWYM, POGODNYM, CIERPLIWYM PRZEWODNIKIEM I TOWARZYSZEM SWEGO DZIECKA
Z Pozdrowieniami
Prowadząca zajęcia - Dagmara Buczyńska-Chodara
Godziny pracy szkolnego logopedy
Dagmara Buczyńska-Chodara
środy – 10.30 – 13.20,
czwartki - 11.55. – 14. 30,
piątki – 11.00 – 13.20,
Konsultacje dla rodziców - środy, piątki - 13.20 - 13.35.
Plan pracy logopedy w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Majdanie Nepryskim na rok szkolny 2021/2022
1. Prace organizacyjne:
przygotowanie gabinetu do podjęcia terapii logopedycznej, konstruowanie indywidualnych programów terapii logopedycznej na podstawie orzeczeń i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, diagnozy własnej przeprowadzonej w/g badania przesiewowego dr I. Styczek, kwestionariusza obrazkowego w/ g I. Michalak - Widery oraz badania słuchu fonematycznego w/g B. Rocławskiego - uczniowie klasy pierwszej szkoły podstawowej, grupy przedszkolne (ewentualnie współpraca z poradnią).
2. Terapia logopedyczna obejmuje ćwiczenia:
- oddechowe: ćwiczenia oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi,
- głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, kierowanie głosu na maskę, ćwiczenia umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów,
- słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych,
- artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy, wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w logotomach, wyrazach, zdaniach, nauka wierszy, piosenek z nasileniem głoski ćwiczonej,
- leksykalne: rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ilustracji, udzielanie odpowiedzi na pytania, gry i zabawy ortofoniczne, stymulujące rozwój mowy biernej i czynnej u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.
3. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy:
wywołanie głoski w izolacji, utrwalenie głoski korygowanej na materiale językowym w logotomach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zdaniach, ćwiczenia utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach, wyliczankach, powiedzeniach, automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opowiadanie ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane, ćwiczenia utrwalające z wykorzystaniem komputera.
4. Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną, służące rozwojowi i doskonaleniu różnych sfer np.:
- emocjonalna: pozytywne wsparcie, chwalenie nagradzanie, motywacyjna: zachęcanie do wykonywania zadań, tworzenie atmosfery sukcesu,
- intelektualna: kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek.
5. Współpraca z wychowawcą grupy, rodzicami, pedagogiem.
Instruowanie o sposobie korekcji mowy, pokaz ćwiczeń, informowanie o postępach, prowadzenie zeszytów logopedycznych, dziennika zajęć, oceny efektywności prowadzonych zajęć, prowadzenie konsultacji dla rodziców.
6. Tygodniowy czas pracy.
Prowadzenie 30-minutowych zajęć w X grupach logopedycznych, 45-minutowych z uczniami posiadającymi orzeczenia oraz 15-minutowych konsultacji dla rodziców dwa razy w tygodniu.
Opracowanie - Dagmara Buczyńska